jump to navigation

… a trebuit sa construiasca realitatea ca pe un puzzle, bucata cu bucata … Decembrie 8, 2011

Posted by lumealuiteo in Uncategorized.
Tags: , ,
trackback

Citeşte în ediţia de azi (08.12.2011) a ziarului „Evenimentul zilei” şi pe http://www.evz.ro, de la ora 11.00, povestea lui Radu, primul copil din România recuperat din autism
Autor: Cristina Olivia Moldovan

Radu Nedescu povesteşte ce se petrece în lumea unui autist şi cum, ca să iasă din ea, a trebuit să construiască realitatea, ca pe un puzzle, bucată cu bucată.

Până la cinci ani, pentru Radu lumea din jur nu avea nicio noimă. Tot ceea ce putea să facă era să ţipe, să alerge, să deschidă şi să închidă uşi la nesfârşit, să învârtă roţile unei maşinuţe. Simţea o forţă în acele momente, era puternic. Avea privirea înceţoşată, după cum îşi aminteşte mama, mergea pe vârfuri, dădea din mâini şi nu ştia că zgomotele din jurul lui sunt cuvinte şi nici că-i sunt adresate.

Acum, are 13 ani şi un IQ peste medie, ia premii la şcoală, skiază, patinează, citeşte şi, pentru cine e disponibil să-l asculte, vorbeşte mult, cu exemple şi metafore. Parcă ar vrea să recupereze primii cinci ani din viaţă în care nu a spus absolut nimic, perioadă în care un haos numit autism pusese stăpânire pe mintea lui.

„Părinţii nu au găsit terapeuţi în România, s-au dus în străinătate şi au adus un supervizor care i-a învăţat pe alţii teoria şi cum să lucreze efectiv cu mine. ABA era ca un amalgam pentru mine: terapie, joacă, televizor, recompensă, pauze”. Dura opt ore, zilnic. „Aşa se desfăşura o zi normală, dar pentru mine nu era nimic neobişnuit. Credeam că aşa fac toţi copiii. Nu ştiam că ceea ce fac eu este terapie” De fapt, cum funcţionează ABA? Practic, tot ceea ce copilul tipic receptează automat, cel cu autism trebuie să înveţe mecanic. Pentru el, lumea este ca un puzzle pe care trebuie să-l întregească. Radu ia un creion şi o foaie de hârtie. “Să vă explic. Prima dată e învăţarea mecanică”. Şi trasează un segment. “Apoi e generalizarea”. Şi trasează alt segment.

Cum a învăţat să spună apă

Învăţarea mecanică presupune ca terapeutul, pe baza unui plan individualizat de lucru, să-l ajute pe copil să recunoască în primă fază ceea ce e în jurul lui. La început se învaţă lucrurile si obiectele simple, prin repetiţie, iar terapia funcţionează pe bază de promptare, adică îndrumare de la terapeut. „Dacă un copil nu poate să zică apă, îi spui tu de câteva ori „apă”, „apă”, dacă tot nu poate.îl ajuţi puţin, îl pui să zică „ap..”.”, explică Radu. Când copilul are o reacţie, cât de mică, îl recompensezi cu ceva ce îi face plăcere. Radu primea o bombonică.

Citiţi mai mult: Povestea lui Radu, primul copil din România recuperat din autism – Exclusiv EVZ > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/exclusiv-evz-experienta-lui-radu-primul-copil-din-romania-recuperat-din-autism-956895.html#ixzz1fv9ePkjh
EVZ.ro

Comentarii»

No comments yet — be the first.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: